Kojot online (2017)
Tűzkőre érkezik Bicsérdi Misi, mert földet és rozoga házat örökölt nagyapjától, az öreg Misutól, aki a maga idejében igazi fenegyerek hírében állt. Misi frusztrált, elfojtott, menekülő 30-as, nem találja helyét az életében, munkájában, párkapcsolatában. Csak sodródik, nem vállal fel konfliktusokat. Ez a gúnya azonban egyre jobban szorítja. Hozzákezd öregapja romos házának felújításához, amelyben igaz célt lát meg önmaga és párja, Eszter számára egyaránt. Pénz híján mindössze a nagydumás, rokkantnyugdíjas Lajost, és hallgatag, börtönviselt sógorát, Attilát tudja felbérelni mesteremberként, és maga is részt vesz az építési munkákban, amihez mit sem ért kezdetben. A természetközeli idillben végre kezdi megtalálni magát, de ez nem tart sokáig. Kiderül, hogy a határban meghúzódó telkeket pitiáner összegekért kebelezi be Tűzkő nagybirtokosa, a helyi mindenható "Döbrögi", Szojka Pál és fia, hogy egy svéd multi számára adja el a völgyet. Amikor Szojka szemet vet Misi örökségére is, a fiú felveszi a kesztyűt, és a csetepaté eldurvul - ez már háború a kisember és a földesúr közt. Súlyos harc kezdődik a földért, a családért, az életért, a jövőért, a belül megszülető férfiért...
A rendezőnek ez volt az első igazi filmje, előtte klipeket rendezett, ez látszik is a képi világon (ami nem feltétlenül baj, vagy jelent gagyit, inkább egyfajta stílust), meg azon, hogy néha bizony leül a történet.
Viszont nagyon jó friss, magyar színészarcokat látni a vásznon! A Magyar Filmkritikusok Szövetsége a rendezőnek megjelenés évében legjobb elsőfilmesnek járó díjat, a Kispalit alakító Mátray Lászlónak pedig a legjobb epizódszereplőét adták oda. Mondjuk, ez utóbbival nem tudok mit kezdeni, szerintem voltak nála jobbak a filmben.
A nyitójelenet örökre az agyamba égett, tényleg jól megkomponált és ahogy bedobja a nézőt a nulláról a darálóba, (amit először nem hiszel el, hogy tényleg ez van, annyira erős) aztán mikor már rohadt kényelmetlen a látvány, akkor meg hirtrelen satuféket nyomjon... Példaértékű.
Mint ahogy az is, ahogy a magyar vidéki miliőt ábrázolja a kis apróságoktól kezdve a nagy történetig.
Sajnos ezt a szintet nem tudja hozni végig, mind a forgatókönyv, mint a rendezés mind a vágás megbicskaklik itt-ott, de az elmúlt tíz évből erőlködés nélkül tudnék mondani agyonsztárolt magyar filmek tucatjait, amik még egy ligában sincsenek ezzel... És azok nem elsőfilmek voltak.
Ha valaki utánaolvas a film elkészítése körülményeinek, azért kiderül egy s más, ami indokolhatja a film gyengeségeit: valami 300 millából hozták tető alá, a tervezett forgatási idő kétharmadára volt csak lehetőségük, a filmet gyakorlatilag a lelkesedésük vitte előre, mert a Megafilm (a.k.a: Kálomista Gábor) nem szerette ezt a filmet, az aktuálpolitikai áthallásai miatt.
(Mert vannak, és ezt üzenném nagytehetségű @nyeszlett kommenttársnak, aki valami miatt ezt személyes sértésnek veszi, és úgy viselkedik mint egy... nemistudom)
Hogy a Hungaricom, mint forgalmazó (megintcsak Kálomsta, ugye) miért nem hirdette a filmet (dacára annak, hogy erre külön még 9 milliót kapott...), miért csak 22 moziban vetítették az egész országban, miért akarták sokáig a Zsivány egyessel egyszerre bemutatni, miért vonta vissza a Megafilm a Magyar Filmhétről a film nevezését (elég zavaros körülmények közt) - és még sorolhatnám - azt nem nagyon lehet sokféleképpen magyarázni, mint hogy ezt a filmet meg akarták buktatni.
Félig-meddig sikerült is.
Hogy jó film-e? Nem tudom. De érdemes megnézni, aki látta, nem felejti.
Tarantínó nyomdokain haladó kis magyar társadalomkritika és fejlődésregény a most-ból.
(Nem itt láttam, fogalmam sincs, mi baj van a hanggal.)